Навчальний кабінет української мови і літератури
Навчальний кабінет української мови і літератури:
нормативні орієнтири та методичні рекомендації
Рекомендації розроблено відповідно до Закону України „Про загальну середню
освіту”, наказу Міністерства освіти і науки України „Про затвердження Положення
про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів” від 20.07.2004 №160
та інших законодавчих актів України; методичні поради розраховані на творче
застосування, адже кожен учитель матиме змогу на свій розсуд скористатися ними у
період реформування освітньої галузі.
Кабінет української мови та літератури – це спеціально обладнане приміщення
(класна кімната) загальноосвітнього навчального закладу зі створеним навчальним
середовищем, оснащеним сучасними засобами навчання, шкільним обладнанням
згідно з санітарно-гігієнічними нормами і правилами облаштування.
Основна мета створення навчального кабінету української мови і літератури
полягає у забезпеченні оптимальних умов для організації навчально-виховного
процесу та реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової і повної
середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14
січня 2004 року за №24.
Завданням функціонування навчального кабінету з української мови та
літератури є створення передумов для:
організації колективного, індивідуального та диференційованого навчання;
реалізації практично-дійової і творчої складових змісту навчання;
забезпечення в основній школі допрофільної підготовки учнів, у старшій
школі – профільного і поглибленого навчання;
організації роботи гуртків та факультативів;
проведення засідань шкільних методичних об’єднань учителів української
мови та літератури;
індивідуальної підготовки вчителя-словесника до занять, що сприяють
підвищенню його науково-методичного рівня.
Кабінет української мови та літератури як навчально-методичний центр повинен
забезпечувати такі рівні викладання філологічних предметів: науковий, естетичний,
навчальний, методичний, виховний. Його навчально-методичне забезпечення,
облаштування та оформлення визначаємо за рубриками:
нормативні документи: Конституція України, Закон України „Про загальну
середню освіту”, Державний стандарт базової і повної середньої освіти
(постанова Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 р. за №24), навчальні
програми, підручники, затверджені Міністерством освіти і науки України;
Закон України „Про мови”; Постанова Кабінету Міністрів України „Про
затвердження Комплексних заходів щодо всебічного розвитку і
функціонування української мови (від 08.09.1997 №998); Заходи Міністерства
освіти і науки України щодо реалізації положень і завдань Державної
програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки
(журнал „Українська мова й літератури в середніх школах, гімназіях, ліцеях та
колегіумах”, №1, 2001, №6, 2003), Концепція державної мовної політики в
Україні;
державна символіка – герб, прапор, текст гімну України (Інформаційний
збірник МОН України №5, 2001);Навчальний кабінет української мови і літератури
словесно-образна наочність; широкий добір художньої літератури,
підручники-хрестоматії, посібники-хрестоматії, наукова література, зібрання
книг для позакласного, самостійного читання та літератури рідного краю,
наприклад, під рубриками „Моя улюблена книга”, „У світі літератури” тощо;
блок планшетів під загальною назвою „Історична доля національної мови”:
а)”Заборона національної мови”;
б) Закон „Про мови в Українській РСР” (від 28 жовтня 1989 року);
в) статті №10, №12 Конституції України;
- „Ділова українська мова”:
а) „Культура мовлення”( Інформаційний збірник МОН України,№13, 2002);
б) „Ділові папери”; „Мовні обов’язки громадян”(Інформаційний збірник МОН
України, №13,2002);
планшети-заголовки із висловами про мову, літературна карта України,
галерея портретів українських письменників із вказаними датами народження
і смерті, наприклад: портрет І.П.Котляревського (1769-1838); передня стіна –
портрет Т.Г.Шевченка у вишиваному рушнику, як вияв великої шани до
поета;
„Норми літературної мови”, „Вимоги до мовлення’’, „Формули ввічливості”,
„Абетка від Олександра Олеся”, „Молитва до мови” Катерини Мотрич (газета
„Слово Просвіти”, №1, 2001 рік; журнал „Українська мова й література в
середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах” №1, 2001);
критичні та літературознавчі матеріали: видання творів і статей вітчизняних
літературознавців і критиків; видання книг для школярів згідно з чинними
програмами з мови та літератури; книги-посібники із серії „Літературна
крамниця”;
науково-методичні періодичні видання: фахові журнали і газети або папки,
куди вчитель разом з учнями збиратиме найважливіші матеріали з газет і
журналів, які можуть комплектуватись за темами або для кожного класу
окремо (щоб легше і швидше користуватися накопиченим у папках
матеріалом, варто завести тематичну картотеку, якою могли б користуватися
як учні, так і вчителі);
методична література: дослідження, виступи, доповіді, рекомендації та
коментарі щодо вивчення предмета; методичні розробки уроків, конспекти
уроків з різною формою навчання, календарне планування, поурочні плани,
дидактичний матеріал, матеріали для організації контролю
навчальних досягнень учнів, тексти варіантів контрольних робіт, тексти
тренувальних вправ і завдань, тексти з мови та літератури; екзаменаційні
білети, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови і
літератури тощо;
довідкова література: словники різноманітних типів (тлумачний, словник
літературознавчих термінів, літературний, енциклопедичний, орфографічний,
іншомовних слів, фразеологічний, синонімів, антонімів, діалектизмів,
російсько-український, українсько-російський тощо), різного роду
енциклопедії (біблійна, літературознавча тощо);
художньо-зображувальна наочність і ТЗН: ілюстрації до творів, репродукції
картин на літературну та історичну тематику, твори живопису і графіки;
телевізори, аудіо-відеотехніка, кодоскопи, різні види звукозапису таНавчальний кабінет української мови і літератури
відеозапису (виконання літературних творів майстрами мистецтв, записи
авторських виступів письменників, записи театральних вистав,
фонохрестоматії тощо), діафільми, слайди.
ПРАВОВІ ДОКУМЕНТИ:
ЗАКОНИ УКРАЇНИ:
УКАЗИ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ:
ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ:
Немає коментарів:
Дописати коментар